Головна | Реєстрація | Вхід | RSS | Неділя, 28.04.2024, 00:00 |
Сторінка вчителя української мови та літератури ІЗОШ №6 | |
Вітаю Вас Гість |
|
Розробки уроків 4-6
Урок №4 Тема. Фразеологізми в ролі членів речення Мета: - ознайомити шестикласників із синтаксичною роллю фразеологізмів; формувати загальнопізнавальні вміння визначати синтаксичну роль фразеологізмів, доречно використовувати їх у монологічному та діалогічному мовленні; - сприяти естетичному розвиткові особистості, підвищувати мовну культуру. - виховувати почуття власної гідності. Обладнання: підручник, тематичні таблиці, словники,
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
ПЕРЕБІГ УРОКУ I. Актуалізація опорних знань 1. Перевірка домашнього завдання. Сім раз відмір, а один раз відріж; сім бід на обід; сім бід, один отвіт; семеро одного не ждуть; один з сошкою, а семеро з ложкою; краще один раз побачити, ніж сім раз почути; у кого дочок сім, то й щастя всім, а в мене одна, та щастя нема; семеро до рота, один до роботи;
2.Фронтальне опитування. 1. Що таке фразеологізм? 2. Який розділ про мову вивчає фразеологізми? 3. Які бувають фразеологізми за компонентним складом і граматичними зв’язками? Наведіть приклади. ( фразеологізми-слова: Прометей, Отелло, Нарцис; фразеологізми-словосполучення: березова каша, біла ворона; фразеологізми-речення: крапля камінь точить, хоч кілок на голові теши.) 4. Які джерела української фразеології ви знаєте? Наведіть приклади. 5. За допомогою чого можна з'ясувати значення фразеологізмів? 6. Яку синтаксичну роль, на вашу думку, можуть виконувати фразеологізми? III. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, мети уроку. Слово вчителя.
Сьогодні настав час застосувати свої знання на практиці. Виконання завдань творчого характеру Завдання на зіставлення ( на картках)
► Прочитати речення, з'ясувати, в яких правильно визначено синтаксичну роль фразеологізмів, а в яких ні. Запишіть в зошити правильні варіанти, підкресліть усі члени речення. 1.Степане, невже в тебе рука підійметься на моє добро? ( М. Стельмах.) 2. Степане, невже в тебе рука підійметься на моє добро? ( М. Стельмах.) З. Варивон уже всю свою бригаду поставив на ноги. ( М. Стельмах.) 4. . Варивон уже всю свою бригаду поставив на ноги. ( М. Стельмах.) 5. Ми день і ніч стерегли. ( Ю. Яновський.) 6. Ми день і ніч [безперестанку] стерегли. ( Ю. Яновський.) 7.Вона вискочила з-за вугла, як козак з маку. (І. Нечуй-Левицький.) 8. .Вона вискочила з-за вугла, як козак з маку. (І. Нечуй-Левицький.) Коментар учителя. Синтаксично закінчені фрази – прислів’я , більшість приказок і крилатих висловів – підлягають синтаксичному розборові за членами речення: всяка пташка свої пісні має; Буде й на нашій вулиці свято. IV. Формування вмінь та навичок. Коментар учителя. Фразеологізми, як і звичайні слова, можуть мати синоніми, антоніми, у складі речення виступають одним членом речення. Пошуково-вибіркова робота ► Прочитати подані речення. Знайти фразеологічні звороти, з'ясувати їх лексичне значення, зробити синтаксичний розбір речень.
7) Веселий, поранений у руку сержант хвалькувато розповідав товаришам про свої довоєнні ловеласівські пригоди, про те, з якими хитрощами він завжди виходив сухим із води (О. Гончар). 8) Тоді він видався собі жалюгідним, як черв'як, і туга топила його до самого поту (О. Довженко). Дібрати до поданих фразеологічних зворотів антонімічні й увести їх у речення. 1. Хоч голки збирай — ... . 2. Рукою подати — ... . 3. Як з хреста знятий — ... . 4. Як кішка з собакою — ... . 5.Приходити до пам'яті — ... . Довідка: хоч око виколи; за тридев'ять земель; кров з молоком; душа в душу; втратити свідомість. Пошукова робота ► Дібрати фразеологізми, які б відповідали змісту висловів. 1) Про того, хто нещадно експлуатує, обирає, утискає. 2) Про того, хто підступністю, хитрощами залучає кого-небудь до числа своїх однодумців. 3) Про того, хто виходить з покори, позбувається обмежень. 4) Про того, хто привласнює, захоплює що-небудь, повністю підпорядковує своєму впливові. 5) Про того, хто розгнівався, образився. 6) Про того, хто в поганому настрої, гнівається, нервує. 7) Про того, хто зроблений (за біблійною легендою) з ребра Адама. Довідка: драти по три шкури; зачепити гаком; зламати вудила; лапу накласти; як сич надувся; муха вкусила; Адамове ребро; Творча робота ► Розтлумачити подані фразеологічні звороти, увести їх у зв'язне висловлювання з теми «На уроці української мови». Язиката Хвеська, як Сидорову козу, куряча пам'ять, ведмежа послуга, олімпійській спокій, голова мудра, довгі руки.
Знайти за допомогою фразеологічного словника української мови стійкі сполучення слів, які у своїй будові мають назви квітів, рослин.
Подумати і дати відповідь на питання: 1. Яку синтаксичну роль можуть виконувати фразеологічні звороти? 2.Як ми будемо робити синтаксичний розбір прислів’їв і приказок? 3. Чи може один і той самий фразеологічний зворот виконувати різні синтаксичні ролі? VIII. Оцінювання.
Урок № 5 Тема :Вживання фразеологізмів у мовленні Мета: - поглибити і узагальнити основні відомості про фразеологічний склад української мови; закріпити вміння пояснювати значення фразеологізмів; розширювати лексичний запас учнів; удосконалювати вміння і навички правильно розтлумачувати фразеологічні звороти, використовувати їх у мовленні. - Розвивати спостережливість, логічне мислення та критичне мислення учнів, їх активність , уміння аналізувати, узагальнювати. - Виховувати шанобливе ставлення до рідної мови, мовну культуру школярів . Тип уроку: формування вмінь і навичок Перебіг уроку
Діти, як квіти: поливай, то ростимуть; надувся як лопух на вогні; Яблуко від яблуньки не далеко відкотилося; тернина грушок не родить; на битім шляху трава не росте, рожа і в терну гожа; злякана ворона і куща боїться; пусти осот в огород – огірків не буде; сидить, як морква в грядці; дурному Гаврилці усе чорнобривці. Бесіда. 1. Чи часто ви використовуєте фразеологізми у своєму мовленні? 2. Проаналізуйте, в якій місцевості фразеологізми використовуються частіше, в сільській чи міській? Чому? 3. Які фразеологізми ви чули від своїх рідних і близьких з раннього дитинства? Проблемне питання! (учні дадуть відповідь наприкінці уроку)
II. Мотивація навчальної діяльності учнів Оголошення теми й мети уроку 1.Дослідження-зіставлення. Перепишіть речення парами, порівняйте виділені слова і словосполучення. Якими членами речення вони виступають? Яка між ними значеннєва й стилістична різниця? Що образніше слово чи словосполучення? 1.Завжди бачу я перед собою ясні оченьки дівочі.2.Вдень і вночі бачу перед собою ясні оченьки дівочі. 3. За тюремний спів він мусив загинути. 4. За тюремний спів він мусив головою наложити. ( З творів Лесі Українки.)
Слово вчителя. Слова, які є компонентами фразеологізмів, втрачають своє осібне значення і всі разом виражають одне лексичне значення. «Я люблю, щоб дівчина була трохи бриклива, щоб мала серце з перцем» - казав Карпо. Тут слова «серце» і «перець» утратили своє лексичне значення. Що означає вираз «серце з перцем»?(норовистість людини, її запальний характер). Як бачимо, фразеологізми надають тексту емоційності, позитивно або негативно характеризують особу ( чи предмет). Отже, основна функція фразеологізмів – увиразнення мовлення, надання йому дотепності, влучності.
До поданих фразеологізмів дібрати синоніми, що є їхнім тлумаченням. Роззявити рота – слухати дуже уважно, захоплено. Хвалити Бога – вираження задоволення, заспокоєння. Провалитись крізь землю – зникнути раптово. Біс би його брав – обурення, досада з приводу чогось. Без діла –вільний. Згорнувши руки – нічого не роблячи. Не виходить з думки – весь час думати про щось. Запасти в душу – справити глибоке враження, сподобатись. Холодом дихати – виражати недоброзичливість. Оббивати пороги – часто бувати у когось. Лягти на душу – вразити, приголомшити. Загубити розум – втратити здатність думати розважливо. III.Формування вмінь та навичок. Завдання№1 До кожного російського доберіть український фразеологізм. З трьома українськими фразеологізмами складіть речення або текст. Не в своей тарелке – ні в сих ні в тих. Погибнуть ни за грош – ні за цапову душу. Голова идет кругом – голова йде обертом. Бить баклуши – бити байдики. Мое дело сторона – моя хата скраю. Задирать нос – кирпу гнути. Уносить ноги – накивати п’ятами. С глазу на глаз – віч-на-віч.
Коментар учителя. Фразеологізми, як і слова, можуть мати кілька значень. Наприклад, фразеологізм «поставити на ноги» вживається в 4 значеннях: 1) вилікувати; 2) виростити; виховати, дати освіту; 3) турбувати, зчиняти метушню; 4) змушувати до активних дій.
Завдання№2 (усно) Яких значень набуває цей фразеологізм в реченнях?
Завдання№3 Складіть речення з фразеологізмом роззявити рота, щоб він мав різні значення. (виявляти захоплення, починати говорити, починати лаяти когось, бути неуважним.) Завдання№4 Закінчити фразеологізми а) Злий як (пес) Упертий як (осел) Німий як (риба)
б) Хитрий як (лисиця) Надутий як (індик) Голодний як (вовк)
в) Шкідливий як (кіт) Полохливий як (заєць) Глухий як (тетеря) Коментар учителя. До речі, слова на означення тварин називають зоофразеологізмами. Завдання№5. Доберіть антоніми
IV. Домашнє завдання 1.Знати теоретичний матеріал з теми. 2. За вибором: А. Дібрати п’ять фразеологізмів зі словом язик. Скласти з ними речення. Зробити синтаксичний розбір двох речень. Б. Випишіть спочатку фразеологізми з іменниками – назвами істот, а потім – неістот. Доповніть ці ряди своїми прикладами. На одну мірку міряти, нагадай козі смерть, наганяти холоду на кого, наш брат, наскочила коза на камінь, не твоя копа молотиться, на край світу піти, не в тім’я битий, ні в зуб, носом вудити рибу. V. Підсумки уроку Слово вчителя. На початку уроку було поставлене проблемне питання, давайте згадаємо його й спробуємо відповісти на нього. ( Яку роль відіграють фразеологізми в мовленні? ) а). Продовжте незакінчені речення. 1.Стійкі словосполучення можуть …(характеризувати особу чи предмет як з позитивної сторони так і з негативної). 2. До фразеологізмів можна підібрати… ( синоніми, антоніми). 3. Фразеологізми можуть мати … значень. 4.Фразеологізми роблять наше мовлення… ( образним, виразним, колоритним). 5.Отже, основна функція фразеологізмів у мовленні… б). Скласти сенкан до теми:(запис у зошити) Словосполучення Стійке, дотепне. Підмічає, увиразнює, характеризує, Що й комар носа не підточить. Фразеологізм. VI. Оцінювання
Урок№11 Тема. Лексикологія. Фразеологія. Узагальнення та систематизація вивченого Мета: - узагальнити й систематизувати знання учнів з лексикології та фразеології; удосконалити знання, уміння й навички учнів щодо практичного використання знань із лексикології та фразеології в усному й писемному мовленні; поглибити вміння користуватися різними видами словників для збагачення, увиразнення мовлення; - розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне, конкретне й абстрактне мислення; - сприяти відродженню українських звичаїв і традицій. Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого матеріалу. Перебіг уроку
Перевірка домашнього завдання.
Оголошення теми й мети уроку Завдання №1 Лексична п’ятихвилинка (робота в парах) Записати по три фразеологізми, до складу яких входять назви птахів та імена. ( Як Пилип з конопель, Нарцис, ахіллесова п’ята; перша ластівка, стріляний горобець, біла ворона). Завдання №2 Відредагувати записані словосполучення та сполучення слів. Аргументувати свій вибір. 1) Попередити хворобу. 2) Заключати договір. 3) Лід зрушився. 4) Кидатися в очі. 5) Від нічого робити. Довідка: запобігти хворобі; укладати договір; крига скресла; впасти в око (очі, вічі); знічев’я.
Завдання №1 Записати по три фразеологізми біблійного, професійно-виробничого походження та з’ясувати їхнє значення. Завдання№2 Гра «Знайди «зайве» слово» (Усно) 1. Говорить, розмовляє, регоче, базікає, мимрить, гомонить.
7. Небосхил, небозвід, горизонт, пуща, крайнебо. 8. Зарозумілий, гордовитий, пихатий, гонористий, тихий, бундючний, високодумний. 9.Гарно, чудесно, марно, прекрасно, добре
Завдання №3 (диференційоване) Початковий рівень Уявіть, що ви познайомилися з однолітком із далекого зарубіжжя. Укладіть словничок із найнеобхідніших слів, які в першу чергу потрібно знати вашому новому другові. Середній рівень. Складіть і запишіть речення з однією групою синонімів. Достатній рівень. Напишіть монолог на тему «Синонімічне багатство української мови».Доведіть думку, що синоніми допомагають уникнути повторення однакових чи спільнокореневих слів. Високий рівень. Побудуйте діалог, який би розкривав значення прислів’я «Слово до слова зложиться мова». Завдання №4 Гра-пошук «А де ж моя пара?» Відшукайте потрібні слова до першої колонки, щоб утворилися фразеологізми.
Завдання №5
Гра «Будь уважним і кмітливим» Допишіть фразеологізми, а також розподіліть за тематичними групами.
Підготуватись до контрольної роботи.
Запишіть у зошитах: Знаю … Вмію… Слід повторити…
Урок №6 Тема. Контрольна робота з розділу «Лексикологія. Фразеологія»Мета: перевірити рівень навчальних досягнень учнів з розділу «Лексикологія. Фразеологія»; уміння застосовувати здобуті знання на практиці; удосконалювати вміння розпізнавати мовні одиниці та явища; виховувати старанність, відповідальність.Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів. Обладнання: тестові завдання, зошити. Перебіг уроку I. Організаційний момент. II. Оголошення теми, мети й завдань уроку. III. Підготовча робота. Мотивація навчальної діяльності учнів. Ознайомлення учнів з критеріями оцінювання тестових завдань. Проведення інструктажу щодо виконання завдань тестового характеру. Поділ учнів класу за варіантами. IV. Виконання завдань тестового характеру за варіантами. Варіант 1
А Сонце, говорити, великий Б Тепло, радіус, пісенька В Ін’єкція, фауна, гаманець Г Демократія, флешка, долонька. 2. Визначити рядок, у якому всі слова – власне українські: А Акціонер, іврит, дорога Б Вареник, рушник, оберемок В Форпост, альтанка, лимон Г Імпульс, світлина, океан. 3.Визначити, у якому рядку вжиті історизми: А Аероплан, тяжкий, планета, амфора Б Прапор, кваша, швець, півень В Жандармерія, гайдамака, хлоп, крамарне Г Пташка, щодня, цирульник, чередник.
А Кресаня, ковзани, проміння Б Спадок, санчата, кукуля В Пір’я, влітку, премудрий Г Подра, когут, легінь.
А Дизайн, фарби, смуток Б Хмарина, небо, зорі В Фонема, лексика, префікс Г Атом, молекула, вода.
В Тлумачний 7. У реченні фразеологізм … 8. Виділіть рядок, у якому відсутні неологізми: А Менеджмент, багряно-водний Б Левино-жовтий, тріумфальний В Унікальний, жовтень Г Ложкохвати, квіт-ласкавчик.
А Він був дуже лінивий. Б Лінивий кіт лежав на печі. В Бабуся не любила лінивих. Г Лінивому все ніколи.
А Смерека, оголошення, житло Б Дієздатний, заява, постанова В Школа, директор, нарада Г Порядок, протокол, історія. 12. До якої групи за вживанням належать слова телепнутися, предки, комп. А Діалектні слова Б Терміни В Просторічні Г Загальновживані. Варіант 2
А Паспорт, паляниця, гіпотенуза Б Підручник, ад’ютант, сяйво В Мелодія, совість, бігти Г Подяка, аудієнція, діаметр. 2. Визначте рядок, у якому всі слова – іншомовного походження: А Дюйм, мультфільм, правнук Б Камін, об’єкт, мудрість В Вакуум, сайт, декор Г Ізолятор, кеглі, хліб. 3. Визначити, у якому рядку вжиті історизми: А Джура, соха, хорунжий, корогва Б Горобець, панщина, мерія, хустка В Сотник, водій, слівце, відродження Г Мушля, бруківка, піч, суглоб. 4. Архаїзми – це слова, які … А Кирниця, палац, турбота Б Потік, джерело, хоробрість В Маржина, холодник, варги Г Вуйко, шкарпетки, блискавка. 6. Виділіть рядок, у якому всі слова – професіоналізми: А Метан, пляшка, рідина, водичка Б Докер, море, вітрила, риба В Сіль, шахта, вугілля, вантаж Г Рівняння, квадрат, теорема, діаметр. 7. Виділіть рядок, у якому відсутні неологізми: А Компакт-диск, вогнеликий, Б Надвечір’я, місяць-білогривець В Голубосизяна, густо-джмелиний Г Урочистий, кароокий. 8. Позначте рядок із фразеологізмом, що є антонімом до слова ледарювати. А Надання мовленню емоційності Б Глибшого розуміння суті сказаного В Розкриття теми Г Поглиблення основної думки. 10. Позначте рядок із фразеологізмами, що є синонімічними до виразу бити байдики. 11. Виділіть рядок, у якому всі слова належать до офіційно-ділової лексики: А Скарга, відрядження, зустріч Б Кредит, газета, робітник В Акт, розписка, договір Г Папірець, директива, оплески.
А Просторічні слова Б Загальновживані В Терміни Г Діалектні. V. Домашнє завдання.
|